غذای کودک نقش انکارناپذیری در رشد و همچنین در افزایش وزن کودک دارد. غذای کودک تا پیش از سن یک سالگی، شیر مادر بیشترین بخش رژیم غذایی کودکان را شامل می‌شود. ولی از شروع سنین ۱ تا ۲ سالگی، کودک کم کم می‌تواند غذاهای مختلف دیگری را نیز میل کند. به‌عنوان والدین، شما در این سنین باید تنوع بیشتری به غذای کودک خود ببخشید تا نیازهای مختلف بدن او برای رشد تأمین شود. علاوه بر این،‌ اگر قصد افزایش وزن کودک خود را دارید، توصیه می‌کنیم تا این غذاها را با ظاهری جذاب و اشتها برانگیز تهیه کنید تا کودک نسبت به خوردن آن‌ها اشتها پیدا کند.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از کتاب «غذاهای عالی برای کودکان و نوزادان» است. کتابی که توسط آنابل کرمل، پرفروش‌ترین نویسنده کتاب‌های تغذیه کودکان نوشته و منتشر شده است. او در این کتاب به معرفی انواع غذای کودک و غذاهای مفید برای کودک ۱ تا ۲ سال پرداخته است.

بهترین میوه‌ها برای کودک ۱ تا ۲ سال
 مرکبات و انواع توت‌ها منبعی عالی برای ویتامین c هستند. ویتامین c باعث می‌شود تا آهن موجود در سایر غذاها بهتر جذب شود. بنابراین توصیه می‌شود تا همراه با غذای کودک، کمی میوه‌های حاوی ویتامین C میز به او بدهید.

تمشک حاوی مقدار زیادی الاجیک اسید است که باعث محافظت از بدن در برابر سرطان می‌شود. در میان تمامی میوه‌ها، تمشک‌ها بیشترین میزان فیبر را با کمترین میزان کالری در اختیار کودک قرار می‌دهند. علاوه بر این، تمشک بیش از هر میوه دیگری ویتامین E دارد. ویتامینی که آن در سلامت قلب و شریان‌ها ضروری است.

گوجه منبعی فوق‌العاده برای لیکوپن است؛ نوعی رنگدانه آنتی اکسیدانی که وجود آن باعث جلوگیری از سرطان و مشکلات قلبی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که لیکوپن موجود در گوجه زمان به بهترین نحو توسط بدن جذب می‌شود که گوجه همراه با مقدار کمی روغن پخته شده باشد.

 هویج باعث بهبود بینایی در نور کم و شب‌ها می‌شود. هویج این منبع بسیار غنی از بتاکاروتن است، ماده‌ای که سپس توسط بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. کاهش نور چشم و شب‌ها و کاهش بینایی در شب‌ها را می‌توان یکی از اولین و بارزترین نشانه‌های کمبود ویتامین A در بدن دانست.

مصرف گوشت برای کودکان ۱ تا ۲ سال
اگر افزایش وزن کودک یکی از اهداف شما است، پس نمی‌توان مصرف گوشت و یا نشاسته را در میان انواع غذای کودک جای نداد.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز چربی کمتری دارد. بیشتر چربی گوشت مرغ در پوست آن جمع شده است که آن را به‌راحتی می‌توان جدا کرد. ولی در نظر داشته باشید که گوشت مرغ همراه با پوست چربی بیشتری از گوشت گوساله و گوسفند دارد.

گوشت قرمز بهتر است برای ۲ الی ۳ مرتبه در طول هفته توسط کودکان مصرف شود. این گوشت را می‌توان بهترین منبع برای جذب آهن دانست. کودکان در سنین ۱ الی ۲ سالگی با سرعت بسیار زیادی رشد می‌کند. با افزایش سرعت رشد کودک، نیاز بدن به آهن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین حتماً توجه داشته باشید که از حدود سن شش ماهگی مقداری گوشت قرمز را در غذای کودک خود بگنجانید.

ماهی‌ها منبعی عالی و کم‌چرب از پروتئین برای کودکان هستند و همچنین اینکه حاوی مقادیر قابل‌توجهی از سلنیوم، کلسیم و منیزیم نیز می‌باشند. مصرف ماهی به تقویت سیستم دفاعی بدن کودکان نیز کمک می‌کند. ولی این نکته را حتماً در نظر داشته باشید که مصرف برخی از ماهی‌ها حساسیت‌زا هستند و ممکن است بدن کودک به آنها واکنش نشان دهد. بنابراین، تا قبل از شش ماهگی هرگز ماهی را به‌عنوان غذای کودک استفاده نکنید.

مصرف لبنیات و نشاسته برای کودکان بین ۱ تا ۲ سال
پنیر حاوی مقادیر زیادی از چربی اشباع شده است که مصرف آن برای بزرگ‌سالان توصیه نمی‌شود، اما انتخابی مناسب برای غذای کودک شمرده می‌شود. پنیر همچنین منبعی مناسب برای ویتامین B2 است. ویتامینی که نقش تبدیل پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به انرژی را بر عهده دارد. اگر کودک شما بنا به هر دلیلی گوشت مصرف نمی‌کند، می‌توانید مقداری از ویتامین B12 موردنیاز بدن او را نیز می‌توانید با استفاده از پنیر تأمین کنید.

پاستا نیز مقادیر قابل‌توجهی کربوهیدرات دارد که باعث می‌شود غذایی مناسب برای افزایش وزن کودک شمرده شود. کربوهیدرات‌ها انرژی زیادی به بدن می‌بخشند،‌ به همین خاطر است که به عنوان غذایی محبوب در میان ورزشکاران شناخته می‌شوند.

برنج منبع مناسبی از انرژی، مقداری پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی مختلف است. البته مصرف برنج قهوه‌ای برای کودکان در این حدود سنی بسیار مناسب‌تر است. چراکه برنج قهوه‌ای مواد معدنی بسیار بیشتری از برنج سفید دارد. توجه داشته باشید که مصرف برنج نیز یکی از گزینه‌های مناسب پیش روی شما جهت افزایش وزن کودک است.

ماست مقدار زیادی کلسیم، پروتئین و فسفر دارد که باعث می‌شود کودک شما بدنی قوی و سالم همچنین استخوان و دندان‌هایی سالم داشته باشند. خوب است بدانید که هضم ماست برای کودکان آسان‌تر از هضم شیر است.

منابع https://www.parents.com/baby/feeding/nutrition/superfoods-1-2-years/

https://babypro.ir/wiki