آب دادن به نوزاد از چه زمانی مجاز است؟
در اولین ماه های به دنیا آمدن نوزاد، توصیه می شود که از آب دادن به نوزاد اجتناب شود، چراکه در طی این ماه ها رژیم غذایی نوزاد صرفاً شامل شیر مادر و یا برخی غذاهای دیگر مانند شیرخشک خواهد بود. آما ایا این موارد برای رفع تشنگی نوزاد کافی خواهند بود؟ آب دادن به نوزاد از چه زمانی مجاز خواهد بود؟ در این متن به این پرسش ها و به انواع پرسش های دیگری در مورد آب خوردن نوزاد پاسخ خواهیم داد که ممکن است در ذهن شما شکل گرفته باشند.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

به صورت کلی، از آب دادن به نوزاد تا قبل از سن ۶ ماهگی باید اجتناب شود. تا این سن، تنها شیر مادر و یا شیرخشک برای رفع تشنگی نوزاد کافی خواهند بود، حتی اگر هوا گرم باشد.

با گذر او از سن ۶ ماهگی، آب دادن به نوزاد بلامانع خواهد بود و در زمانی که تشنه است می توانید کمی آب به او بدهید. ولی کماکان مراقب باشید و این مقدار باید کنترل شده باشد. چراکه در صورتی که آب دادن به نوزاد بیش از اندازه باشد، ممکن است به شکم درد مبتلا شود و یا اینکه فضای معده او بیش از اندازه با آب پر شده و نتواند به مقدار کافی غذا بخورد. به هرحال توصیه می شود تا قبل از اولین جشن تولد کودکتان، میزان آب خوردن نوزاد را کنترل کنید. پس از گذشت اولین سال و پس از زمانی که کودک قادر به خوردن غذای جامد شد، اجازه خواهید داشت تا هر مقدار که می خواهید به او آب بدهید.

چرا آب خوردن برای نوزاد زیر ۶ ماه خطرناک است؟
آب خوردن نوزاد های کمتر از ۶ ماهه به هیچ عنوان مورد تایید کارشناسان و پزشکان نیست. نوزاد در این سن حجم معده بسیار ناچیزی دارد و پر کردن آن با آب  ممکن است باعث کاهش جذب مواد معدنی و مغذی توسط نوزاد و همچنین کم اشتها شدن او برای خوردن شیر مادر شود. همین امر می تواند منجر به تاخیر در رشد نوزاد شما شود.

در برخی موارد نادر، اگر آب دادن به نوزاد بیش از اندازه باشد،‌ ممکن است اختلالات جدی در بدن او ایجاد شده و  باعث بروز مسمومیت آبی بشود و در نتیجه حتی به کما برود. این حالت زمانی رخ می دهد که مصرف بیش از اندازه آب باعث می شود تا مقدار سدیم در بدن نوزاد به بیش از حد استاندارد و لازم برسد و تعادل الکترولیت های مغز نوزاد به هم خورده و در نتیجه بدن به لرزه بیوفتد.

آیا استفاده از آب برای حل کردن شیرخشک ضرر دارد؟
از آنجا که آب خوردن نوزاد کمتر از ۶ ماهه نهی می شود، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا استفاده از آب برای حل کردن شیر خشک نوزاد هم مضر است؟ در پاسخ باید بگوییم که مقدار آب مورد استفاده باید با دقت کنترل شود.  هنگام آماده کردن شیر خشک برای نوزاد کمتر از ۶ ماهه، حتماً به دستورالعمل های درج شده روی جعبه شیرخشک توجه داشته باشید. استفاده بیش از حد از آب برای ساخت شیر خشک نیز می تواند عواقبی همانند آب دادن به نوزاد داشته باشد و منجر به مسمومیت آبی در نوزاد بشود. علاوه بر این، این کار باعث می شود تا نوزاد کمتر از نیاز خود مواد معدنی و مغذی دریافت کند، چراکه بیشتر حجم غذای او را آب تشکیل می دهد.

آیا آب دادن به نوزاد در آب و هوای گرم مجاز است؟
همانطور که پیش تر و به عنوان یک قانون کلی بیان شد، آب خوردن نوزاد تا قبل از ۶ ماهگی توصیه نمی شود،‌ چراکه ممکن است اشتهای او برای خوردن شیر مادر (که اصلی ترین، بهترین و مهم ترین غذا برای نوزاد است) را کاهش دهد. با این حال، این بدین معنا نیست که آب خوردن نوزاد لزوماً عواقب ناگواری را رقم خواهد زد. آب خوردن نوزاد اگر کاملاً کنترل شده و در مقادیر بسیار ناچیز باشد و مادامی که هیچ لطمه ای به شیر خوردن او نزند، ایراد چندانی نخواهد داشت. ولی در نظر داشته باشید که تا این سن، نوزاد احتیاجی به آب خوردن ندارد و تمام نیازهای او می تواند با استفاده از شیر تامین شود، مگر آنکه پزشک متخصص آب دادن به نوزاد را به شما توصیه کند.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، سعی کنید تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد را بیشتر کنید تا نوزاد احساس تشنگی نکند. در این روزها نوزاد ممکن است در فواصل زمانی کوتاه تری احتیاج به شیر پیدا کند. به عنوان یک مادر، توجه داشته باشید که در روزهای گرم تابستانی حتماً به مقدار کافی آب بنوشید. توجه داشته باشید که اگر نوزاد شما در طی ۲۴ ساعت بین ۶ تا ۸ پوشک را کثیف کرده است، پس احتمالاً مقدار کافی مایعات به بدن او میرسد و دیگر نباید نگران این موضوع باشید.

 
آب خوردن نوزاد در زمان تب داشتن
اگر نوزاد شما تب دارد و سن او هنوز به ۶ ماه نرسیده، توصیه می کنیم تعداد دفعات شیر خوردن او را بیشتر کنید و تا جایم ممکن از شیر مادر تغذیه کند. اگر از شیر خشک استفاده می کنید، حجم شیر مورد استفاده برای هر نوبت را کاهش داده ولی دفعات آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که آب دادن به نوزاد حتی در این شرایط، بدون اجازه دکتر توصیه نمی شود.

منابع
https://www.babycenter.com/404_when-can-babies-drink-water_1368488.bc
https://www.pregnancybirthbaby.org.au/when-can-babies-drink-water
https://www.todaysparent.com/baby/baby-food/when-can-i-give-my-baby-water/

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki