ماساژ دادن نوزاد
همه مادران به طور غریزی با لمس کردن و ناز و نوازش نوزاد سعی در ایجاد ارتباط با او دارند. در این که در چند ماه نخست پس از تولد،(تماس فیزیکی) با نوزاد از اهمیتی حیاتی برخوردار است، هیچ تردیدی وجود ندارد. سیسمونی علاوه بر این ماساژ دادن صحیح بدن نوزاد در تقویت عضلات و مفاصل بدن او، سریعتر و نرمتر کردن حرکات دست و پا، تأمین امنیت نوزاد جهت انجام فعالیت های حرکتی و نیز تأثیر مطلوب بر روی جریان خون و سیستم عصبی، بسیار مفید می باشد.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

برای ماساژ دادن، بهتر است مواقعی را که نوزاد سرحال و بانشاط است،انتخاب کنید. علاوه بر تأثیری که حرکت دست ها بر روی پوست بدن نوزاد دارند، شنیدن صدای گرم مادر و مشاهده ژست ها و حالات صورت او در ایجاد ارتباطی روحی – عاطفی بسیار مؤثر است. بنابراین در طول ماساژ، مرتبا با او حرف بزنید. بهتر است قبل از شروع، لباس های نوزاد را کم کنید. سیسمونی البته در فصل سرما مراقب باشید که هوای اتاق به اندازه کافی گرم باشد.

⁣فواید ماساژ نوزادان با لوسیون های مخصوص:
کاهش بدخلقی نوزاد
خواب بهتر
بهبود اشتها
افزایش وزن
پیشگیری از یبوست
تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت عضلات
ارتباط بهتر مادر با نوزاد

نحوه ماساژ دادن نوزاد:
در ابتدا حوله ای تمیز و نرم را برای قرار دادن نوزاد بر روی آن، روی زمین پهن کنید. برای آن که دست هایتان به هنگام تماس با بدن نوزاد، به اندازه کافی گرم باشند، قبل از شروع، کف دست هایتان را با چند حرکت سریع به هم بمالید. برای ماساژ نوزاد طبق دستورالعمل ذیل عمل نمائید:

با کمک دست، پاهای او را از محل زانو چسبیده و سعی کنید بدون خمیدگی پاهای او را بالا آورده و سپس به حالت اول خود برگردانید. این عمل را ۴ تا ۶ بار تکرار کنید
درحالی که نوزاد را به پشت دراز کرده اید، دست راست او را به طرف سرش برده و دست چپش را پایین آورید.  به همین ترتیب حرکت دست ها را جابجا کنید. این عمل را تا ۱۲ بار تکرار کنید.
پاها را از کف پا چسبیده و بدون خم کردن به سمت شکم، بالا آورده و سپس پایین ببرید. این حرکت را ۴ تا ۱۰بار می توانید تکرار کنید.
این دو حرکت نیز در جهت تقویت ماهیچه های پا صورت می گیرد.
پاها را از محل کف پا چسبیده و به طور یک در میان، یک پا را بالا برده و پای دیگر را پایین بیاورید.
 در حرکت دوم پاها را ضمن این که کمی بالا گرفته اید، از یکدیگر باز کرده و سپس ببندید. هر یک از این دو حرکت را برای ۴ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
نوزاد را به روی شکم بخوابانید. دست راستتان را بر روی کمر او قرار دهید و با دست دیگر کف پای او را بچسبید و پاهای نوزاد را به طرف بالا آورده و سپس به حالت اول برگردانید. این عمل را ۴ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

 

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki